Autobouwer BMW verkocht in 2015 ruim 2,2 miljoen auto’s van de merken BMW, Mini en Rolls-Royce. De verkopen namen overal toe, behalve in China. Ondanks de positieve cijfers, daalde het concern toch in waarde.
Het dieselschandaal bij landgenoten Volkswagen zal BMW in elk geval een beetje geholpen hebben. De Beierse autobouwer leverde 2.247.485 auto’s af aan consumenten wereldwijd. Voor BMW en Mini was 2015 het succesvolste jaar ooit. Het totale concern noteert over 2015 een toename van 6,6 procent aan verkopen. Dat vertelde lid van de Raad van Bestuur Ian Robertson op de North American International Auto Show in Detroit.
“Onze verkopen groeiden gestaag ondanks tegenwind in sommige markten. In 2015 lanceerden we in totaal 15 nieuwe of opgefriste modellen en onze resultaten late nzien dat deze voertuigen populair zijn bij klanten“, zei Richardson. “
Europa leidt de dans, China blijft achter
Groei in Europa was het sterkst, met 9,4 procent groei. De Nederlandse verkopen verdubbelden zelfs, tot ruim 2100 stuks. In Noord- en Zuid-Amerika kwam er 2,8 procent bij en in Azië 4,2 procent. China bleef echter achter, met slechts 1,7 procent groei. Luxe-wagens van Rolls-Royce waren een stuk minder populair. De klassieke Britse slee vond 7 procent minder aftrek maar boekte nog wel het tweede beste jaar ooit, met 3785 verkochte wagens.
Ondanks de klinkende cijfers verloor BMW aan beurswaarde in Frankfurt, zij het slechts 0,4 procent. Mogelijke redenen zijn dat Richardson sprak over aanhoudende tegenwind in onder meer Azië en een daling in productie en aflevering in december.
Bron: Z24/ANP
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl